چگونه در فروشگاه حضوری خود سیستم سازی اصولی داشته باشیم؟
فرض کن یه فروشگاه داری که هر روز کلی مشتری میاد و میره. بعضیا خرید میکنن، بعضیا فقط نگاه میکنن، بعضیا هم هر روز میان ولی انگار هنوز تصمیم نگرفتن. حالا تو میخوای فروشگاهت منظمتر بشه، فروش بالاتر بره و مشتریها رو هم از دست ندی. یعنی چی؟ یعنی یه سیستمی داشته باشی که همه چیز رو ردیف کنه؛ از حساب و کتاب گرفته تا ارتباط با مشتریها. اما خب، سیستمسازی که فقط چیدن قفسهها و استخدام چند تا فروشنده نیست! باید بدونی چجوری از ابزارهای درست استفاده کنی که هم کارت راحتتر بشه، هم مشتری حس خوبی بگیره. حالا فکر کن یه راهکار باشه که نه تنها پرداختها رو ساده کنه، بلکه مشتریهای خوبت رو هم بشناسه و نگه داره و …. توی این مقاله دقیقا قراره در مورد همین صحبت کنیم!
سیستمسازی در فروشگاه حضوری یعنی چی و چرا مهمه؟
سیستمسازی کسبوکار یعنی یه کاری کنی که فروشگاهت بدون وابستگی به خودت، مثل یه ساعت منظم کار کنه. فرض کن یه روز نخوای بری سر کار یا یه مدت بخوای مسافرت بری، چی میشه؟ اگه همه چیز روی دوش خودت باشه، یا فروشگاه قفل میشه یا بهم میریزه! اما اگه سیستمسازی درستی داشته باشی، هر چیزی جای خودش رو داره و همه چیز مثل همیشه پیش میره.
تو یه فروشگاه حضوری، سیستمسازی یعنی اینکه از مدیریت موجودی گرفته تا حساب و کتاب و برخورد با مشتریها، همه چیز روی اصول باشه. مثلاً وقتی مشتری میاد، فروشنده دقیقاً بدونه باید چیکار کنه، تخفیفها مشخص باشن، پرداخت راحت باشه و اطلاعات مشتری برای ارتباطهای بعدی ذخیره بشه.
اگه فروشگاهت سیستم نداشته باشه، هم وقتت تلف میشه، هم فروش پایین میاد، هم مشتریها حس خوبی نمیگیرن. اما وقتی سیستم سازی کسب و کار رو جدی بگیری، کارمندات میدونن چیکار کنن، مشتری حس حرفهای بودن میگیره، و خودتم بهجای کارای تکراری، روی رشد کسبوکارت تمرکز میکنی. خلاصه، سیستمسازی یعنی کمتر درگیر شدن تو کارای جزئی و بیشتر فروختن اجناس با خیال راحت!
پایههای اصلی یک سیستمسازی اصولی در فروشگاه
خب، اگه میخوای فروشگاهت مثل یه ماشین حسابی کار کنه و بدون استرس رشد کنه، باید سیستمسازی کسبوکار رو جدی بگیری. حالا این سیستمسازی روی چند تا پایه اصلی سوار میشه که اگه اونا رو درست بچینی، همه چیز روون پیش میره.
مدیریت موجودی و انبار
هیچی بدتر از این نیست که مشتری بیاد و یه جنس رو بخواد، بعد بفهمی نداریش یا برعکس، یه عالمه از یه محصول بیمصرف تو انبار خاک بخوره. مدیریت درست انبار یعنی همیشه بدونی چی داری، چی باید بیاری، و چی داره تموم میشه. با یه سیستم درست، همیشه همه چیز تحت کنترله و نه جنس کم میاری، نه اضافی میخری که پولت تو انبار گیر کنه.
بهینهسازی فرآیند فروش
فروشگاه شلوغ میشه، مشتری پشت صندوق معطل میمونه، فروشنده نمیدونه چیکار کنه، یا قیمتها معلوم نیست؟ همه اینا یعنی فرایند فروشت مشکل داره. یه سیستم خوب باید کاری کنه که خرید برای مشتری سریع و راحت باشه. مثلا داشتن یه دستگاه پوز هوشمند که اطلاعات مشتری رو ذخیره کنه، امتیاز بده، و پرداخت رو سریع کنه، خیلی به کارت میاد.
تجربه مشتری و خدمات پس از فروش
اینو همیشه یادت باشه: یه مشتری که یه بار خرید کنه مهمه، ولی مشتری که برگرده، طلاست! اگه مشتری تجربه خوبی داشته باشه، دوباره میاد و حتی بقیه رو هم میاره. پس یه سیستم درست برای ارتباط با مشتری داشته باش، تخفیفها و پیشنهادای جذاب بده، و کاری کن که حس کنه خرید از تو، همیشه یه انتخاب خوبه.
نقش ابزارهای مدرن در سیستمسازی فروشگاه
ابزارهای مدرن توی سیستمسازی فروشگاه مثل دستیارای خودکار میمونن که همه چیز رو مرتب و سریع میکنن. مثلا دستگاههای پوز هوشمند دیگه فقط برای گرفتن پول نیستن، بلکه بهت کمک میکنن که اطلاعات مشتری رو ذخیره کنی، خریدها رو پیگیری کنی، و حتی تخفیفها رو براشون اختصاصی کنی. با این ابزارها، دیگه نیاز نیست خودت همه چیز رو یادداشت کنی یا با حساب و کتاب دستی درگیر بشی.
همینطور، سیستمهای مدیریت موجودی بهت کمک میکنن همیشه بدونی چی داری، چی تموم شده و کی باید سفارش بدی. به جای اینکه به زور از ذهن خودت بخوای همه چی رو کنترل کنی، ابزارهای مدرن همه چیز رو برایت مرتب میکنن و زمانت رو برای کارهای مهمتر آزاد میذارن. بهطور کلی، این ابزارها باعث میشن فروشگاهت حرفهایتر و روانتر پیش بره!
چرا فقط داشتن دستگاه پوز کافی نیست؟
خب، داشتن دستگاه پوز تو فروشگاه خیلی هم مهمه، اما فقط به داشتن پوز که نمیشه کارا رو درست پیش برد. دستگاه پوز یه ابزار برای گرفتن پول از مشتریه، ولی سیستمسازی درست فروشگاه خیلی بیشتر از این حرفهاست!
مثلا، با یه دستگاه پوز معمولی نمیتونی مشتریها رو بشناسی یا برای هر خرید یه امتیاز یا تخفیف اختصاصی بهشون بدی. یعنی مشتریا ممکنه همون اول خوشحال از خریدشون بیان بیرون، ولی تو بعدش هیچ اطلاعی ازشون نداری که بخوای دوباره بهشون پیشنهاد بدی. اینجا همونطور که میدونی، داشتن یه سیستم باشگاه مشتریان خیلی کمک میکنه که بتونی اطلاعات مشتریها رو جمع کنی و توی خریدای بعدی بهشون پاداش بدی.
علاوه بر این، یه سیستم خوب میتونه موجودی انبار، روند فروش و حتی ارتباط با مشتریها رو مدیریت کنه. پس فقط دستگاه پوز خوب نیست؛ یه سیستم هوشمند و یکپارچه هست که همه چیز رو هماهنگ و راحت پیش میبره!
باشگاه مشتریان؛ یک تیر و دو نشان برای فروشگاهها
یکی از روشهای سیستم سازی کسب و کارت اینه که بتونی یک باشگاه مشتریان عالی داشته باشی. باشگاه مشتریان یعنی یه تیر و دو نشون برای فروشگاهها!
- اول از همه، مشتریا میبینن که ارزش دارن و بهشون اهمیت داده میشه. مثلا با امتیاز، تخفیف یا هدیههای ویژه دلشون رو به دست میاری. این باعث میشه که دوباره بیخیال فروشگاهت نشن و با خرید بیشتر، وفادارتر بشن.
- دوم اینکه، از اطلاعاتی که جمع میکنی میتونی پیشنهادای شخصی بدی و حتی فروش رو بالاتر ببری.
خلاصه، باشگاه مشتریان یعنی هم وفاداری بیشتر، هم فروش بیشتر؛ یه جوری که همه راضی باشن!
چگونه یک دستگاه پوز هوشمند میتواند فروشگاه شما را متحول کند؟
دستگاه پوز هوشمند «تارگت» یه انقلابه توی فروشگاهها! خیلی بیشتر از یه دستگاه برای گرفتن پول از مشتریه؛ این دستگاه میتونه فروشگاهت رو متحول کنه. با «تارگت» میتونی باشگاه مشتریان راه بندازی که مشتریا رو وفادارتر کنه و اونها رو به خرید بیشتر تشویق کنه. مثلا میتونی برای هر خرید تخفیف بذاری یا حتی به مناسبت تولد مشتری، یه تخفیف ویژه براش بفرستی. جالبتر اینجاست که مشتریا دیگه لازم نیست شماره موبایلشون رو هر بار وارد کنن! چون شمارهشون توی سیستم ذخیره میشه و دفعه بعد سریعتر خرید میکنن.
همچنین، به راحتی میتونی تراکنشها و آمار فروش رو پیگیری کنی و براساس اون برنامهریزی کنی که چطور فروشگاهت رو بیشتر رشد بدی. از همه مهمتر، دستگاه به صورت خودکار پیامک میفرسته و مشتریها رو از تخفیفها و طرحهای ویژه مطلع میکنه. خلاصه با «تارگت»، فقط سه گام تا فروش حداکثری فاصله داری و فروشگاهت تبدیل به یه مرکز پر رونق میشه!
جمعبندی؛ از امروز سیستمسازی را شروع کن!
خب، حالا که کلی از مزایای سیستمسازی و ابزارهای مدرن مثل دستگاه پوز هوشمند صحبت کردیم، وقتشه که از امروز شروع کنی! فروشگاهت رو به سمت نظم، حرفهای بودن و فروش بیشتر ببر. با سیستمسازی همه چیز راحتتر و مرتبتر میشه. پس دیگه وقت تلف کردن نیست، بیا با اعتماد به نفس قدمهای اول رو بردار و فروشگاهت رو متحول کن!