آموزشسخت افزار

چگونه هارد درایو کامپیوتر را پاک کنیم؟فرمت اصولی hard drive

روش های پاک کردن هارد درایو

گاهی اوقات لازم است برای جلوگیری از دسترسی سایر افراد اطلاعات موجود روی هارد دیسک کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به طور کامل پاک کنید ، در ادامه این مقاله از لرنچی طور کامل چگونه هارد درایو کامپیوتر را پاک کنیم؟ را بررسی خواهیم کرد.

چگونه هارد درایو کامپیوتر را پاک کنیم؟

یکی از روش های حذف اطلاعات هارد دیسک، از بین بردن اطلاعات هارد با امکان برگرداندن آن هاست که این روش را فرمت می گویند. f_Disk و همه درایو های موجود به روی هارد دیسک توانایی فرمت شدن را دارند به جز درایو اصلی که سیستم عامل به روی آن قرار دارد در اکثر کامپیوتر ها و لپ تاپ ها درایو c  می باشد.

 روش های  فرمت کردن : برای فرمت نیاز به یک نرم افزار با توانایی  boot سیستمی داریم.

۱ـ فرمت کردن کامل هارد دیسک با کمک عوض کردن ویندوز ؛

در این روش با کمک dvd و یا usb وقتی قصد عوض کردن ویندوز سیستم خود را دارید قبل شروع مراحل نصب ویندوز جدید می توانید درایو های خود را فرمت کنید.

۲ـ فرمت کردن کامل به کمک نرم افزاز partition magic:

این نرم افزار برای پاک کردن اطلاعات دیسک های قدیمی بسیار پز کاربرد است اما به دلیل عدم اپدیت این نرم افزار برای پشتیبانی دیسک هایی که تازه به بازار آمده اند، زیاد قابل استفاده نمی باشد.

 

نرم افزاز partition magic

۳ـ فرمت کامل هارد دیسک با کمک نرم افزارacronis director disk:

این نرم افزار یک نرم افزار عالی برای فرمت کردن هارد دیسک شما می باشد، برای فرمت کردن هارد سیستم تان به با کمک این نرم افزار از نسخه قابل بوت آن باید استفاده کنید که به طور کامل هارد سیستم شما را فرمت کند و از نو پارتیشن بندی کند.

 

نرم افزارacronis director disk

روش هایی که بالا گفته شد برای فرمت اطلاعات هارد دیسک بود که متاسفانه در صورت فرمت کردن امکان بازیابی اطلاعات هست و اصلا روش امنی برای از بین بردن اطلاعات نمی باشد، در ادامه چند روش برای حذف کامل و بدون بازگشت اطلاعات را معرفی خواهیم کرد.

۱ـ نابود کردن هارد دیسک:

از ارزش اطلاعات شما اینقدر بالاست که اصلا نیستید کسی به آن اطلاعات دسترسی پسدا کنید بهترین راه بیرون آوردن هارد دیسک از سیستم و نابود کردن آن است.

 

نابود کردن هارد دیسک

۲ـ استفاده از نرم افزاری به نام darik boot and nuke یا DBAN:

یکی از بهترین نرم افزار های موجود برای پاک کردن اطلاعات روی هارد دیسک بدون بازیابی مجدد می باشد. کافی است نسخه قابل بوت آن را دانلود کنید و اقدام به حذف اطلاعات موجود کنید. در واقع این نرم افزار روش کار بسیار ساده ای دارد که حتی مبتدی ترین افراد هم می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

روش کار این نرم افزار به این صورت است که یک توالی تصادفی به جای اطلاعات موجود روی دیسک شما قرار داده و باعث پاک شده اطلاعات شما می شد ( این روش را autonake  می گویند.)

چگونه به کمک این نرم افزار اطلاعات را پاک کنیم ؟

  • ابتدا DBAN iso را از سایت مختلفی که این نرم را دانلود کنید.
  • یک boot able usb disk ایجاد کنید.
  • با کمک DBAN usb در مقابل علامت دو نقطه فرمان کلمه autonake   تایپ کنید
  • دکمه enter را لمس کنید.

بعد از انجام این مراحل به طور خودکار اطلاعات شما پاک خواهد شد و نرم افزار با کمک اطلاعات و حروف عجیب غریب طی چند مرحله اطلاعات شما را پاک خواهد کرد. زمان این پاکسازی بسته به میزان اطلاعات شما ممکن است چندین ساعت طول بکشد پس بهتر است سیستم خود را بعد انجام مراحل پاک سازی چندین ساعت به حال خود رها کنید.

 

darik boot and nuke

۳ـ فرمت و پارتیشن بندی چند باره هارد دیسک:

چگونه هارد درایو کامپیوتر را پاک کنیم؟ یکی از روش هایی که می توانید انجام دهید تا امکان بازیابی اطلاعات پاک شده را کم کنید این است که هارد را چند بار پشت سرم هم فرمت کنید و درایو ها را به طور نا منظم پارتیشن بندی کنید.

۴ـ رمزگذاری روی هارد دیسک :

یکی دیگر از روش های موجود رمز گذاری روی هرد و سپس فرمت آن است که البته این روش به طور صد در صد مانع بازیابی اطلاعات نمی شود. اما یک روش مناسب برای غیر قابل خواندن کردن اطلاعات است در فرایند رمز گذاری اطلاعات موجود روی هارد شما درگیر عملیات های ریاضی می شود که همین امر مانع خواندن آن ها توسط فردی به جز شما خواهد شد.

رمزگذاری هارد دیسک

۵ـ استفاده از ccleaner می باشد:

روش کار با این نرم افزار بسیار ساده است ابتدا آن را دانلود کنید و سپس :

۱ـ به نوار tools بروید.

۲ـ گزینه drive wipre  را انتخاب کنید.

۳ـ در اخر free space only را انتخاب کرده با تعدا دفعاتی که مد نظرتان است برای بازنویسی (هر چه عدد بزرگتر باشد میزان فشار به هارد هم بیش تر می شود پس لطفا مراعات هارد دیسک سیستم خود را هم بکنید!!!)هر چه عدد بزرگتر احتمال بازیابی اطلاعات کمتر می شود.

 

ccleaner

کاربرد روش آخر کمتر است ولی روش کار راحت تری دارد.

چگونه هارد درایو کامپیوتر را پاک کنیم؟ روش سخت افزاری پاک سازی هارد دیسک

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقعه ای به استفاده از روش های نرم افزاری ندارید می توانید با خرید دستگاه پاک کن هارد این کار  را به آن دستگاه واگذار کنید. البته لازم به ذکر است که چنین دستگاه هایی قیمت ارزانی ندارند البته اگر شما چندین هارد برای پاکسازی دارید و یا کارتان مربوط به این مضوع است خرید این دستگاه کار عاقلانه ای است.( دستگاه startech Drive eraserیکی از این دستگاه ها می باشد)

روش نابود کردن هارد دیسک هم که در بالا ذکر کردم می توان جزء همین روش سخت افزاری قرار داد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

هاست وردپرس هاست وردپرس

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا