آموزشسخت افزار

کار مرکز داده یا دیتا سنتر چیست؟ | شرح کامل وظیفه Data Center

مرکز داده یا دیتا سنتر چیست؟

 مرکز داده یا دیتا سنتر یک تسهیلات است که عملیات و تجهیزات فناوری اطلاعات یک سازمان را سازماندهی می کند و همچنین اطلاعات ذخیره شده  را مدیریت و انتشار می کند. مراکز داده ،یکی از بحرانی ترین سیستم  های شبکه هستند و برای تداوم عملیات روزانه حیاتی هستند. به همین ترتیب، امنیت و قابل اطمینان بودن مراکز داده و اطلاعات آنها اولویت اول برای سازمان ها است.

کار مرکز داده یا دیتا سنتر چیست؟

هرچند طرح های مرکز داده منحصر به فرد هستند،ولی می توانند به عنوان مراکز داده اینترنتی و یا شرکت های داخلی طبقه بندی شوند. مراکز داده اینترنتی معمولا از تعداد کمی برنامه کاربردی پشتیبانی می کنند، معمولا مبتنی بر مرورگر هستند و کاربران زیادی دارند که  ناشناخته هستند. در مقابل، مراکز داده های سازمانی کاربران را کمتر سرویس می دهند، اما برنامه های بیشتری را میزبانی می کنند که از نرم افزارهای سفارشی متفاوت است.

معماری و نیازهای مرکز داده می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. 

عناصر یک مرکز داده یا دیتا سنتر به شرح زیر است:

تسهیلات – محل و “فضای سفید”، یا فضای قابل استفاده است که در دسترس تجهیزات فناوری اطلاعات است. ارائه دسترسی به اطلاعات روزانه ، مراکز داده را بعنوان یکی از بیشترین امکانات مصرف انرژی در جهان می داند. تاکید زیادی بر روی طراحی برای بهینه سازی فضای سفید و کنترل محیط برای قرار دادن تجهیزات در محدوده دما / رطوبت مشخص شده توسط تولید کننده قرار دارد.

زیرساخت های پشتیبانی مرکز داده یا دیتا سنتر :

تجهیزاتی که به ایمن نگه داشتن بالاترین سطح در دسترس بودن ممکن است. موسسه Uptime مشخص کرده است که چهار مرکز اطلاعات می تواند ، با در دسترس بودن از 99.671٪ تا 99.995٪ تعریف شود. برخی از اجزاء برای حمایت از زیرساخت عبارتند از:

منابع برق بی وقفه (UPS) – بانک های باتری، ژنراتورها و منابع برق اضافی.
کنترل محیط زیست – سیستم تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر (CRAC)، سیستم گرمایش، تهویه مطبوع (سیستم تهویه هوا) و سیستم های اگزوز.
سیستم های امنیتی فیزیکی – بیومتریک و سیستم های نظارت تصویری.

تجهیزات IT – تجهیزات واقعی برای عملیات IT و ذخیره سازی داده های سازمان. این شامل سرورها، سخت افزار ذخیره سازی، کابل ها و قفسه ها و همچنین انواع عناصر امنیتی اطلاعات مانند فایروال ها می باشد.

مراکز داده ها در سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای پیشرفت کرده اند و فناوری هایی مانند مجازی سازی برای بهینه سازی استفاده از منابع و افزایش انعطاف پذیری فناوری اطلاعات را اتخاذ کرده اند. به عنوان شرکت فناوری اطلاعات نیاز به ادامه به سمت خدمات به صورت تقاضا، بسیاری از سازمان ها به سمت خدمات و زیرساخت های مبتنی بر ابر حرکت می کنند. تمرکز بر روی ابتکارات برای کاهش مصرف انرژی عظیم مراکز داده با استفاده از تکنولوژی ها و شیوه های کارآمد در مدیریت مرکز داده قرار گرفته است. مرکز داده یا دیتا سنتر که به این استانداردها ساخته شده است، “مراکز داده سبز” ساخته شده اند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

هاست وردپرس هاست وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا