اخبار تکنولوژیسیستم عاملنرم افزارهک و امنیت

باج افزار چیست و چه خطراتی دارد؟

باج افزار چیست ؟  (Ransomware) یک نوع نرم‌افزار مخرب است که اطلاعات کاربران را رمزگذاری کرده و سپس از قربانیان خود خواسته می‌کند تا مبلغی پول (به عنوان رمز) را بپردازند تا قفل شده‌اندگان خود را باز کنند. در واقع، باج‌افزارها به منظور ایجاد آسیب و تحت تهدید قرار دادن اطلاعات کاربران به کار می‌روند و اغلب از ابزارهای رمزنگاری قوی برای ایجاد رمزهای قوی برای فایل‌ها استفاده می‌کنند.

- باج افزار چیست؟
– باج افزار چیست؟

باج افزار یک نوعی از بد افزارها است که به مجرمان این امکان را می دهد تا بتوانند از طریق یک کنترل از راه دور، کامپیوتر قربانی را قفل کنند به طوری که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده کند و سپس یک پنجره پاپ آپ روی کامپیوتر شخص نمایان کنند تا به او بگویند که این قفل باز نمی شود تا زمانی که هزینه ای را برای باز کردن آن بپردازید…

گاهی اوقات مجرمان تنها قسمتی از کامپیوتر قربانی را که قابل دسترسی است، قسمت keypad یا صفحه کلید مجازی قرار می دهند که قربانی بتواند رمز را وارد و پول را پرداخت کند.
جدید ترین نوع باج افزار که اخیراً شناسایی شده است، crypto locker است. گاهی هکرها با قرار دادن یک تصویر نامناسب روی کامچیوتر شخص یا اتهام فعالیت غیر قانونی به آن ها، شخص را تحت فشار می گذارند که هر چه سریع تر پول درخواستی آنها را پرداخت کنند تا هکر ها قفل کامپیوتر آنها را باز کنند.

– خطرات:

زمانی که شما سهواً خطاهای زیر را انجام دهید، امکان دارد کامپیوتر شما درگیر باج افزار شود:

• باز کردن یک ایمیل حاوی ضمیمه مخرب.
• کلیک روی لینک های مخرب که در ایمیل، شبکه های اجتماعی یا سایت ها قرار دارد.
• بازدید از سایت های مخرب که اغلب دارای ماهیت مستهجن هستند.
• باز کردن فایل های آلوده از فایل دیجیتال شرکت های حمل و نقل منتنی بر وب.
• باز کردن ماکرو های فاسد در اسناد برنامه ( مثل واژه پرداز ها و صفحه کستر ها) .
• اتصال به دستگاه های جانبی usb مثل memory ، هارد اکسترنال ، mp3 player و …
• استفاده از سی دی یا فلاپی های فاسد در کامپیوتر خود.

جلوگیری از ورود باج افزار:

• هیچ گاه به ایمیل های ناشناس پاسخ ندهید یا ایمیل هایی را که در قسمت spam ایمیلتان قرار دارد را باز نکنید.
• تنها از وب سایت های امن یا وب سایت هایی که می شناسید استفاده کنید.
• قبل از آنلاین شدن، از وجود آنتی ویروس و دیوار آتش مؤثر و به روز روی کامپیوتر خود مطمئن شوید و در صورتی امکان از antispyware نیز استفاده کنید.
• به طور منظم از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید چرا که برخی از باج افزار ها می توانند حتی فایل های مبتنی بر ابر ذخیره سازی را نیز آلوده کنند.

اگر درگیر باج افزار شدید :

۱- برای حذف باج افزار یا دیگر نرم افزارهای مخرب که ممکن است روی کامپیوتر شما نصب شده باشد، یک scan کامل با یک solution امنیتی مناسب و به روز انجام دهید.
۲- اگر کامپیوتر شما از طریق باج افزار قفل شده باشد، حتماً برای مشاوره و راهنمایی از یک منبع قابل اعتماد استفاده کنید و به هیچ وجه پول را واریز نکنید چرا که حتی اگر آن ها قفل کامپیوتر شما را باز کنند،  پس از مدتی دوباره از شما باج گیری و کامپیوتر شما را قفل می کنند. بنابراین به دنبال یک راه قطعی و مطمئن باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

هاست وردپرس هاست وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا