الان که خیلی از ما به واسطه ی شبکه های اجتماعی و افراد مختلف، تا حدودی با متاورس و چیستی آن آشنا شدیم شاید این سوال برایمان پیش بیاید که آینده متاورس چه خواهد شد و این جهان مجازی به چه سمتی پیش می رود؟ تا چه حد قضیه جدی است و آیا کسب کارها باید خودشان را به زودی وارد این فضا کنند؟
این موارد سوالات مهمی است که کمتر جایی درباره ی آن صحبت شده است. برای همین ما در این مقاله سعی کردیم به آن بپردازیم.
متاورس به چه معناست
متاورس یک جهان مجازی و موازی دنیای واقعی ما است. این بهترین تعریفی است که می توان از آن داشت چون هنوز توصیف دقیقی از متاورس وجود ندارد. حتی پیشتازان این صنعت مانند مارک زاکربرگ هم در تعریف دقیق و کامل متاورس ناتوان هستند.
اصلا نیازی نیست به چیزی پیچیده فکر کنید. فقط تصور کنید که مثلا در بازیهای سه بعدی حضور دارید و به جای اینکه از دکمه برای دست زدن و ضربه زدن به چیزی استفاده کنید، دست خودتان را به آن میزنید.
فعلا در فضای سه بعدی فقط حسهای بینایی و شنوایی درگیر هستند ولی ممکن است سایر حسها هم درگیر شوند. مثلا لامسه و بویایی. اینجا است که همه چیز خیلی هیجانانگیزتر میشود.
البته به تازگی دستکشی به نام دستکش هپتیکی رونمایی شده است که امکان لمس در فضای متاورس را برای ما فراهم کرده است! این باعث جذاب تر شدن این فضا می شود.
Metaverse ترکیبی از عناصر چندگانه فناوری – از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو – است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال “زندگی میکنند”. فوربس متاورس را به عنوان برخورد بین دنیای فیزیکی و دیجیتال تعریف کرده است. زمانی که VR و AR شکاف بین دنیای فیزیکی و مجازی را برای تعاملات صمیمانه پر میکنند.
آینده متاورس
در حال حاضر بسیاری از شرکتها در حال سرمایهگذاری در متاورس هستند. آنها نه فقط برای اهداف سرگرمی، بلکه برای اهداف تجاری و حرفهای نیز روی آن شرطبندی میکنند.
مثلا وقتی بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا یعنی فیس بوک نام خود را به متا تغییر میدهد و آیندهای بزرگ برای خود در متاورس پیشبینی میکند، میتوان به اهمیت این فضا پی برد.
این زمان عالی برای ورود به دنیای کاری متاورس است. چون هر روز شرکتهای بیشتری به کار از منزل روی میآورند و کار در فضای متاورس راحتتر است.
علاوه بر فیسبوک، سیلیکون ولی هم مشغول شرطبندی روی متاورس به عنوان نسل بعدی اینترنت است. HTC نیز راه خود را به سمت فناوری واقعیت مجازی مبتنی بر کسب و کار – بهجای مصرفکننده – باز میکند. این نشانه آن است که فناوری VR به تدریج به چیزی فراتر از سرگرمی تبدیل میشود.
چالشها در آینده متاورس
متاورس نوید آینده هیجانانگیزی را برای برندها میدهد، اما هنوز چالشهایی وجود دارد که باید آنها را حل کرد. در حالی که محبوبیت متاورس در حال افزایش است، قابلیت دسترسی به آن یک چالش است. شاید همه نتوانند به این فضا دسترسی داشته باشند؛ اینترنت پر سرعت، تجهیزات لازم برای ورود به آن مثل رایانه و عینکهای واقعیت مجازی، چالشهایی است که بر سر این کار وجود دارد.
به همین دلیل بازار برندها محدود میشود و نمیتوانند برای انبوهی از مشتریان محصول و خدمات ارائه دهند.
برخی از برندها هم در پیدا کردن یک جایگاه مناسب مشکل دارند و نمیتوانند پیام خود را به درستی منتقل کنند. هنوز کلی سوءتفاهم در مورد متاورس وجود دارد. برخی تصور میکنند این یک بازی متاورس ساده برای بچهها است و ارزش آن را درک نمیکنند. بنابراین ممکن است برندها به دلیل تلاشهایشان برای حضور در این پلتفرمها جدی گرفته نشوند.
یکی دیگر از چالشهای موجود، حفظ حریم خصوصی و امنیت دادهها در دنیای متاورس است. این فناوری جدید به اقدامات امنیتی پیشرفتهتری نیاز دارد. به همین دلیل باید به دنبال روشهای جدیدی برای حفظ حریم خصوصی و حفاظت از دادهها بود. مثلا تایید شخصی ممکن است به دادههای بیشتری از کاربران نیاز داشته باشد، در نتیجه دوباره خطرات حفظ حریم خصوصی دادهها افزایش می یابد.
در نهایت همه ی ما با وجود تمام این چالش ها باید متاورس را به خوبی بشناسیم و قدم به این دنیای شگفت انگیز بگذاریم. چه صاحب کسب و کاری باشیم و چه کارمند، چه دانش آموز و چه دانشجو، چه خانه دار و چه شاغل و …. این آینده ی ما است و چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به آن وارد شویم.
البته این قضیه برای صاحبین کسب و کارها کمی ضروری تر است. درست است که الان هنوز برای وارد شدن کسب و کارها، به خصوص مشاغل کوچک به این جهان زود است، اما باید آمادگی آن را داشته باشیم تا در زمان مناسب پا به این عرصه بگذاریم.
آمادگی لازم برای ورود به جهان متاورس هم چیزی نیست جز توسعه آنلاین کسب و کارمان. ما اگر وارد فضای آنلاین نشده باشیم و کسب و کارمان را در این فضا رشد نداده باشیم نمی توانیم به وقتش وارد متاورس شویم.
اگر هنوز وارد فضای آنلاین نشدید یا نتوانستید در آن به جایگاه خوبی برسید، از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر کمک بگیرید.
آژانس توسعه آنلاین کسب و کار عظیم مدیا می تواند با تجربه ی چندین ساله ی خود در این زمینه، بهترین همراه شما در این زمینه باشد.
آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا (azim.media) با ارائه خدمات حرفه ای در زمینه های اصلی دیجیتال مارکتینگ یعنی آنالیز تکنیکالی رقبا، طراحی کمپین دیجیتال، طراحی سایت سئو محور و به طور کلی تمامی خدمات سئو، کسب و کار کوچک شما را در فضای آنلاین توسعه می دهد و فروش آنلاینتان را چندین برابر می کند.
در شبکه های اجتماعی عظیم مدیا علاوه بر آنکه می توانید با خدمات این شرکت بیشتر آشنایی پیدا کنید، ویدئوها و مقاله های خوبی در رابطه با متاورس خواهید دید و به طور کامل با این مفهوم آشنایی پیدا خواهید کرد:
Instagram: https://www.instagram.com/azim.media.agency
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/azim-media
Aparat: https://www.aparat.com/Azim.Media
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCdc13wsKcZ-OrdNyfFb27tQ
اگر نیاز به مشاوره داشتید با شماره ی زیر با عظیم مدیا در ارتباط باشید:
۰۲۱۹۱۰۰۴۵۴۳